• Lorem ipsum

Sneller in slaap vallen

16 Aug 2021
Sneller in slaap vallen
Wil jij sneller in slaap vallen? Dan begrijpen wij je volledig, aangezien er niets zo vervelend is dan naar je plafond staren terwijl je eigenlijk wilt slapen. Dit geeft niet alleen een wanhopig gevoel, maar het veroorzaakt ook vaak een hoop stress. En laat stress er nu net voor zorgen dat je juist niet kunt slapen. Wanneer je namelijk gestrest bent maakt je lichaam meer adrenaline aan. En adrenaline zorgt ervoor dat je actief wordt. Nu lukt slapen al helemaal niet meer denk je. Toch zijn er een aantal tips die je kunt gebruiken. Sneller in slaap vallen is mogelijk en je kunt direct beginnen met het opvolgen van onderstaande tips. Vanaf nu heb jij dus een goede nachtrust en hoef je geen plafonddienst meer te draaien.

Pas je slaapkamer aan

Sneller in slaap vallen begint bij het aanpassen van je slaapkamer. Zorg ervoor dat je slaapkamer fris aanvoelt. Zet een raam open en doe dit niet pas een half uurtje voordat je naar bed gaat. Ook is het slim om alles uit je slaapkamer te halen wat licht of geluid maakt. En tot slot is het raadzaam om je wekker uit het zicht te halen. Je moet hem ‘s morgens wel kunnen horen, maar zorg ervoor dat je hem vanuit je bed niet kunt zien. Wanneer je namelijk niet kunt slapen ga je automatisch naar de wekker liggen staren. En dit is echt een marteling. In slaap vallen begint dus met een prikkelarme en goed geventileerde slaapkamer.

Sneller in slaap vallen begint bij niet nadenken

Kun je niet slapen? Ga dan even uit bed. Drink een glas warme melk of een kop thee en vermijd de televisie, computer of smartphone. Pas wanneer jij jezelf slaperig voelt ga je opnieuw naar bed. Je zal zien dat je dan een stuk sneller in slaap valt. Zorg ervoor dat je geen activiteiten doet waarbij je moet nadenken voordat je naar bed gaat. Even geen werk, geen appjes en social media. Lees een boek of strijk nog wat was weg. Ook kan het helpen om een warme douche of een warm bad te nemen. Zorg er in ieder geval voor dat je alleen activiteiten onderneemt waarbij je niet hoeft na te denken.

Doe ontspanningsoefeningen

Kun je vaak moeilijk in slaap komen? Doe dan eens een aantal ontspanningsoefeningen voordat je naar bed gaat. Sneller in slaap vallen begint namelijk bij ontspanning. Er zijn een aantal eenvoudige oefeningen die je heel gemakkelijk vanuit je slaapkamer kunt doen:

  • Ga in een comfortabele houding op bed liggen en span steeds een ander lichaamsdeel aan. Na 5 seconden laat je het lichaamsdeel weer ontspannen en ga je door naar het volgende lichaamsdeel. Begin met je voeten en ga van onder naar boven alle spiergroepen in je lichaam af.
  • Voor sneller in slaap vallen kun je ook in cirkels over je buik wrijven. Begin met een klein rondje om je navel en maak de cirkels steeds groter. Houd het tempo wel rustig. Wanneer je het maximale formaat cirkels hebt bereikt verklein je steeds de cirkels totdat je uiteindelijk weer bij je navel uitkomt.
  • Focus jezelf op je ademhaling. Adem diep in door je neus en adem vervolgens uit door je mond. Concentreer jezelf tijdens het ademhalen op je ribbenkast, buik en onderrug. Probeer steeds wat dieper adem te halen.

In slaap vallen met behulp van lavendelolie

Lavendel is een natuurlijk product en heeft een slaperige werking op je brein. Lavendel zorgt voor de aanmaak van serotonine in je hersenen. Serotonine geeft je een fijn gevoel, maar zorgt er bovenal voor dat je beter in slaap valt doordat de aanmaak van melatonine gestimuleerd wordt. Je kunt wat lavendelolie op je kussen druppelen of je kunt dit toevoegen aan het spoelwater van je wasmachine. Sneller in slaap vallen kun je dus heel eenvoudig doen met behulp van natuurlijke producten zoals lavendel.

Eet een banaan voordat je naar bed gaat

Eigenlijk wordt er altijd gezegd dat je beter niets kunt eten voordat je naar bed gaat. Maar dit geldt niet voor een banaan. Een banaan heeft namelijk een positieve werking op je nachtrust. In een banaan zit namelijk de stof tryptofaan. Dit stofje zorgt voor de aanmaak van melatonine. Kun je niet slapen? Eet dan een banaan. Gegarandeerd dat sneller in slaap vallen nu een stuk beter gaat.

‘s Avonds sneller in slaap vallen kan dus op een aantal manieren. Begin echter met het aanpassen van je slaapkamer. Het kan namelijk zomaar zo zijn dat er teveel prikkels in je slaapkamer aanwezig zijn. Lukt in slaap vallen na het opvolgen van bovenstaande tips nog niet? Breng dan eens een bezoek aan onze showroom. Misschien is je huidige matras wel de boosdoener. Onze beddenspecialisten zorgen dat jij straks beschikt over een matras wat bij jou past., waardoor het voor jou mogelijk wordt om sneller in slaap te vallen.