• Lorem ipsum

Niet kunnen slapen

16 Aug 2021
Niet kunnen slapen
Er is niets zo vervelend als ‘s nachts niet kunnen slapen. Een goede nachtrust is namelijk belangrijk om overdag goed te kunnen functioneren. Toch kunnen er allerlei redenen zijn waarom jij ‘s avonds niet in slaap kunt vallen. Denk aan een slaapstoornis, een lichamelijke ziekte, een psychische stoornis, stress, etc. Vaak is het niet meteen nodig om een bezoek te brengen aan de huisarts wanneer je niet kunt slapen. Je kunt namelijk zelf ook een aantal dingen doen.

Blijf rustig

Niet kunnen slapen is natuurlijk erg vervelend, maar probeer niet teveel te piekeren wanneer dit aan de orde is. Het beste is namelijk om rustig te blijven. Wakker liggen is erg vervelend, want vaak maak je bij ieder uur dat je wakker ligt een rekensommetje. Nog 6 uur en dan moet ik uit bed om te gaan werken, nog 4 uur en dan moet ik uit bed. Hoe kom je namelijk ooit je dag door met maar 4 uur slaap op de teller? Probeer rustig te blijven en geen rekensommetjes te maken. Wanneer je dit namelijk wel doet is de kans groot dat je alleen maar langer wakker blijft liggen. Als je gestresst bent wordt er door je lichaam meer cortisol aangemaakt. En laat cortisol er nu net voor zorgen dat je alert bent en dus wakker blijft. Kun je niet slapen? Probeer dan aan leuke dingen te denken en focus je vooral niet op hoeveel uur je nog kunt slapen. Wanneer je dit probeert zal je merken dat je aanzienlijk minder te maken krijgt met het probleem van niet kunnen slapen.

Niet kunnen slapen en even uit bed gaan

Als je niet kunt slapen voel je jezelf waarschijnlijk ook nog niet slaperig. Niet kunnen slapen is vervelend, maar niet onoverkomelijk. Ga even uit bed en ga pas weer terug naar bed als je jezelf inmiddels wel slaperig voelt. Door opnieuw naar bed te gaan is de kans groter dat je wel in slaap valt. Dit komt doordat je voor je gevoel niet al uren naar het plafond ligt te staren en je in de tussentijd je gedachten hebt kunnen verzetten. Ga dus even uit bed wanneer je niet kunt slapen. Drink een beker warme thee of melk en duik even weg in een goed boek. Misschien helpt het.

Doe ontspanningsoefeningen

Er zijn veel mensen die ontspanningsoefeningen doen voordat zij naar bed gaan om een einde te maken aan het probleem van niet kunnen slapen. Op het internet kun je verschillende ontspanningsoefeningen vinden, maar je kunt er ook zelf eentje bedenken. Focus jezelf maar eens een paar moeten op je gevoel in een bepaald lichaamsdeel. Voel je op een gegeven moment een lichte tinteling? Focus jezelf dan op het volgende lichaamsdeel en ga zo verder totdat je jezelf slaperig begint te voelen. Niet kunnen slapen heeft vaak te maken met piekeren. Door ontspanningsoefeningen te doen heb je geen tijd om te piekeren, waardoor je helemaal tot rust komt en vanzelf in slaap valt.

Rust

Niet kunnen slapen heeft vaak te maken met onvoldoende rust. Hierdoor is het belangrijk om minimaal twee uur voordat je naar bed zoveel mogelijk rust te nemen. Dit kan natuurlijk niet iedere dag, maar probeer dit wel zoveel mogelijk te doen. Even geen app gesprekken, visite, telefoontjes, laptop of televisie. Je kunt natuurlijk wel een goed boek lezen, maar ga niet tot laat in de avond door met je werk. Morgen is er namelijk weer een nieuwe dag vol kansen en mogelijkheden. Streef dagelijks naar een goede nachtrust, zodat jij jezelf gelukkiger en energieker voelt. Je hebt er uiteindelijk alleen jezelf en eventueel je partner mee wanneer jij jezelf niet voldoende rust gunt. Wanneer jij niet kunt slapen geldt dit vaak ook voor je partner en vise versa.

Neem een warm bad of een warme douche

Door een warm bad of een warme douche te nemen voordat je gaat slapen ontspant zowel je lichaam als je geest. Hierdoor zal je zien dat je sneller in slaap valt en zal het probleem van niet kunnen slapen verleden tijd worden. Ga niet in bad met een kopje koffie of een wijntje, want dit zorgt er juist weer voor dat je moeilijker in slaap valt. Alcohol en cafeïne verhogen namelijk de adrenaline productie in je lichaam. Je denkt vast dat je door alcohol beter slaapt. Dit is echter een fabeltje. Het nuttigen van alcohol zorgt ervoor dat je sneller in slaap valt, maar vermindert de kwaliteit van je slaap. Je wordt namelijk veel sneller en vaker wakker. Neem dus een beker warme melk of een lekkere kop thee mee wanneer je in bad gaat voor het slapen gaan.

Niet kunnen slapen is erg vervelend en kan allerlei verschillende oorzaken hebben. Door bovenstaande tips op te volgen val je wellicht eerder in slaap. Toch kan het zijn dat bovenstaande tips niet werken en dat er een ander probleem de slaapproblemen die jij ervaart veroorzaakt. Misschien is je matras wel aan vervanging toe bijvoorbeeld? Neem in dit geval een kijkje op onze website of in onze showroom. We hebben namelijk een ruime collectie met verschillende matrassen. Onze beddenspecialisten kunnen je hierover alles vertellen. Het kan zomaar zo zijn dat een ander goed matras het ‘s nachts niet kunnen slapen verhelpt.