• Lorem ipsum

Slaapcyclus

16 Aug 2021
Slaapcyclus
Iedere nacht maak je een slaapcyclus door die uit verschillende fases bestaat en tijdens de nacht gebeurt er van alles in je lichaam. Echter ben je jezelf hiervan vaak niet bewust. Iedere fase in deze cyclus is belangrijk en heeft eigen specifieke kenmerken. Misschien heb je wel eens het gevoel dat je van heel ver moet komen als je wekker gaat. Wanneer dit het geval is, zat je op het moment dat je wekker afliep in één van de diepere fases van de slaapcyclus. Deze cyclus is ontzettend belangrijk. Echter weten maar weinig mensen wat deze cyclus nu precies inhoudt.

Wat is de slaapcyclus nu precies

De slaapcyclus is een volgorde van een aantal slaapfases die je iedere nacht zo’n vier tot vijf keer doormaakt. Deze cyclus bestaat altijd uit een vaste volgorde. Het is mogelijk dat je te weinig slaapcycli doorloopt. Dit kan komen door een partner die hard snurkt of bijvoorbeeld door het Restless Legs syndroom. Als je te weinig slaap cycli doorloop kan er een slaaptekort ontstaat. Iedere fase in de cyclus duurt ongeveer 90 minuten. De exacte invulling van de cyclus wordt op door wetenschappers op verschillende manieren ingevuld. Er zijn wetenschappers die stellen dat er vijf fases binnen één cyclus zijn, maar er zijn ook wetenschappers die stellen dat ieder cyclus maar vier fases kent. In dit blogartikel focussen we ons zelf op het laatste. We gaan uit van vier verschillende fases. Dit zijn: de sluimerfase, de lichte slaap, de diepe slaap en de droomslaap. De droomslaap wordt ook wel REM-slaap genoemd.

De sluimerfase

eerste fase van de slaapcyclus is de sluimerfase. In deze fase ga je in bed liggen en begin je in slaap te vallen. Deze fase van de cyclus wordt ook wel de overgangsfase tussen je waak- en slaaptoestand genoemd. Dit is een korte fase die bij de meeste mensen maar zo’n 3 tot 5 minuten duurt. Tijdens de sluimerfase zijn Slow Eye Movements ofwel langzame oogbewegingen te zien. Je oogleden voelen zwaar aan en je hebt het gevoel dat je moet vechten tegen je slaap. In de sluimerfase slaap je nog niet echt, waardoor je snel wakker kunt schrikken van geluiden of bewegingen om je heen.

De lichte slaap

De tweede fase van de slaapcyclus wordt ook wel de lichte slaap genoemd. Je verkeert dan wel in een iets diepere slaap dan in de de sluimerfase. De lichte slaap duurt gemiddeld zo;n 30 tot 50 minuten. Deze fase is het begin van de diepe slaap. In deze fase wordt je niet meer zo snel wakker van geluiden en bewegingen om je heen. Laat die waardevolle nachtrust maar beginnen.

De diepe slaap

De diepe slaap is de derde fase van de slaapcyclus. In deze fase is je lichaam helemaal ontspannen en wordt je moeilijk wakker. Je ademhaling is zeer langzaam en je hartslag is gedaald. Naarmate je meerdere slaapcycli doorloopt duurt de fase van de diepe slaap steeds korter. Wel is dit een belangrijke fase aangezien er tijdens deze fase groeihormonen vrij komen. Ook rust je tijdens deze fase echt uit. Hoe ouder je wordt, hoe korter de fase van de diepe slaap duurt. Dit maakt dat je op oudere leeftijd vaak minder uitgerust wakker wordt.

De droomslaap, de laatste fase van de cyclus

De laatste fase van de slaapcyclus is de droomslaap. Deze fase wordt ook wel REM-slaap genoemd. De afkorting REM staat voor Rapid Eye Movement. In deze fase zijn je spieren volledig uitgeschakeld, maar zijn je hersenen actief. Veel mensen zien deze fase als de belangrijkste fase van de cyclus. Dit komt doordat de verwerking van informatie in je hersenen in deze fase centraal staat. Om volledig tot rust te kunnen komen is deze fase noodzakelijk. De droomslaap duurt ongeveer 15 minuten, maar is wel nodig om uiteindelijk fris en fruitig wakker te worden.

Herhaling van alle fases

Veel mensen worden na de droomslaap kort wakker. Vaak ben je jezelf hier niet bewust van. Vervolgens begint de slaapcyclus weer opnieuw. Iedere nacht doorloop je alle fases zo’n 4 tot 5 keer. Zorg voor een goede slaapcyclus zodat je iedere morgen fris en uitgerust weer wakker wordt.