• Lorem ipsum

Slaapwandelen

16 Aug 2021
Slaapwandelen
Slaapwandelen is iets vreemds. Mensen die midden in de nacht wakker worden en ineens allerlei activiteiten gaan ondernemen terwijl ze eigenlijk nog slapen. Er zijn mensen die enkel koffie gaan zetten of de krant gaan halen, maar er zijn ook verhalen bekend van mensen die autorijden in hun slaap. De medische term voor slaapwandelen is somnambulisme. Deze term beschrijft niet alleen het slapen in je slaap, maar ook snurken en bedplassen. Eigenlijk kun je dus stellen dat somnambulisme de benaming is voor alle vreemde gedragingen die worden veroorzaakt door een verstoring van de slaap.

Dromen

Er zijn mensen die denken dat slaapwandelende mensen, mensen zijn die hun dromen aan het uitvoeren zijn. Dit is natuurlijk niet waar. Wanneer je droomt verkeer je namelijk in een REM-slaap of droomslaap. Tijdens deze fase van de slaapcyclus is je lichaam vrijwel verlamd en is alleen je hersenactiviteit hoog. Slaapwandelen kan dus niet in de droomslaap. Mensen die gaan wandelen in hun slaap, doen dit het vaakst tijdens de Non-Rem-slaap. Tijdens deze fase van de slaapcyclus beweeg je veel en is je hersenactiviteit laag. Slaapwandelaars doen vaak hele gewone dagelijkse dingen. Denk aan opstaan, door het huis wandelen, aankleden, douchen, eten koken, et cetera. Terwijl dat iemand dit doet, lijkt het ook net of die persoon wakker is. Als je dichterbij komt zie je vaak dat een slaapwandelaar niet in de gaten heeft dat jij in de buurt bent en als het ware dwars door je heen kijkt. Een slaapwandeling duurt vaak maar zo’n 10 tot 20 minuten. Na deze periode slaapt de slaapwandelaar gewoon verder al is dit vaak niet in bed.

De verschillende kenmerken van slaapwandelen

Slaapwandelen komt meestal kort na het inslapen voor. Dit is dus in de tweede fase van de slaapcyclus. Deze fase wordt ook wel de diepe slaap genoemd. Vaak zijn de symptomen van een slaapwandelaar onschuldig. Iemand die slaapwandelt voert vaak algemene dagelijkse bezigheden uit, maar dan onbewust. Iemand die slaapwandelt kun je vaak herkennen aan het volgende:

  • Een verwarde blik in de ogen
  • Een wazige blik in de ogen
  • Rechtop in bed zitten
  • Geen herinneringen aan de slaapwandeling
  • Agressief gedrag
  • Moeilijk wakker te krijgen
  • Onsamenhangend praten

In principe is dit fenomeem niet gevaarlijk. Dit wordt het pas wanneer iemand zichzelf bezeert of zelfs verwondt. Ook wanneer iemand agressief wordt kan dit gevaarlijk zijn voor de omgeving van deze persoon. Iemand die slaapwandelt kan van de trap vallen, uit een raam proberen te klimmen of door een ruit struikelen. Wanneer jij of je partner regelmatig slaapwandelt is het belangrijk om de juiste voorzorgsmaatregelen te treffen. Je kunt het raam van de slaapkamer barricaderen of een traphekje op de overloop plaatsen. Zorg er wel voor dat je de scherpe randen of punten van het hekje afplakt met zacht materiaal zoals schuim.

Een kind dat slaapwandelt

Kinderen slaapwandelen vele malen vaker dan volwassenen. Heb je kinderen? Dan is het helemaal niet zo vreemd dat zij regelmatig wandelen in hun slaap. Kinderen in de leeftijd van 11 tot 14 jaar gaan er ‘s nachts het vaakst op uit. Zeker 1 op de 4 kinderen in deze leeftijdscattegorie heeft wel eens geslaapwandelt. Er is geen verklaring voor het feit dat slaapwandelen het vaakst bij jongeren voorkomt. Echter hebben wetenschappers het vermoeden dat dit komt door de ontwikkeling van het lichaam. Bij kinderen in deze leeftijdscattegorie zijn de spieren, botten, hersenen en de rest van het lichaam volop in ontwikkeling. Ook maken kinderen in deze leeftijdscattegorie soms ineens andere hormonen aan. Deze factoren zouden ervoor kunnen zorgen dat een kind gaat wandelen in zijn of haar slaap. Vaak groeien kinderen hier weer overheen.

Tips om slaapwandelen te voorkomen

Voor slaapwandelen is vaak geen behandeling nodig. Wel zijn er een aantal tips die je op kunt volgen zodat de kans dat jij vannacht gaat wandelen een stuk kleiner is.

  • Zorg voor een vast slaap-waak ritme
  • Gebruik geen drugs
  • Zorg voor voldoende regelmaat in je leven
  • Drink geen of weinig alcohol

Mocht je toch gaan slaapwandelen of gaat je partner er in z’n slaap ineens vandoor, maak je partner dan niet ineens wakker. Breng hem of haar gewoon rustig terug naar bed. Zo slaap niet alleen jij, maar ook je partner weer heerlijk rustig verder.