• Lorem ipsum

Hoeveel slaap heb ik nodig

16 Aug 2021
Hoeveel slaap heb ik nodig
Er is niet zomaar een antwoord te geven op de vraag; ‘hoeveel slaap heb ik nodig?’. Dit komt doordat de slaapbehoefte van iedereen anders is. Het gemiddeld aantal uur aan slaap wat iemand nodig heeft is 7,5 uur. De een zal gemiddeld 9 uur per nacht slapen, terwijl de ander gemiddeld maar zo’n 6 uur slaapt. Er zijn zelfs mensen die beweren dat zij aan 4 uur slaap al voldoende hebben. Echter is dit vaak niet waar. Wanneer je deze mensen ondervraagd blijkt namelijk dat zij school, een avondje stappen of werk als excuus gebruiken om niet zoveel te slapen. Echter heeft het structureel missen van voldoende slaap verstrekkende gevolgen voor je lichaam en geest.

Voldoende slaap is essentieel

Hoeveel slaap heb ik nodig? Dat is afhankelijk van verschillende factoren. Ieder lichaam is namelijk anders, waardoor ook de slaapbehoeften van persoon tot persoon kunnen verschillen. Wat niet van persoon tot persoon verschilt is dat voldoende slaap voor ieder mens essentieel is. Voldoende slaap zorgt er namelijk voor dat je dagelijks optimaal kunt functioneren. Wanneer je namelijk last hebt van slaapproblemen kunnen er allerlei psychische en lichamelijke ongemakken ontstaan. Denk aan concentratieproblemen, geheugenproblemen, verhoogde prikkelbaarheid, hoofdpijn en nekklachten. Ieder nacht worden je lichaam en geest tot rust gebracht. Tijdens dit proces wordt informatie verwerkt, zodat je de volgende dag weer fris en fruitig kunt starten. Wanneer je diep slaapt is het opruimingsmechanisme van je hersenen het actiefst. Om deze reden is het belangrijk om aan je slaap behoeften te voldoen. Slaap dus iedere nacht minimaal 7,5 uur wanneer dit mogelijk is.

Hoeveel slaap heb ik nodig om lichamelijke ziektes tegen te gaan?

Hoeveel slaap heb ik nodig is dus voor iedereen anders. Maar hoeveel slaap heb je nodig om lichamelijke ziektes tegen te gaan? Het is een bewezen feit dat slaap je lichaam ondersteunt bij het bestrijden van infecties, virussen en ontstekingen. Wanneer je niet voldoende slaapt neemt de mate van van bestrijding af. Als je jezelf niet zo fit en wat grieperig voelt, zou de oorzaak hiervan zomaar met de hoeveelheid slaap te maken kunnen hebben. Ook maakt je lichaam wanneer je slaapt cytokinen aan. Dit zijn eiwitten die bijdragen aan het bestrijden van infecties en ontstekingen. Een tekort aan slaap kan het aanmaken van deze cytokinen afremmen, waardoor je dus vatbaarder bent voor allerlei virussen en infecties.

Te weinig slaap kan allerlei ziektes veroorzaken. Zo is slaaptekort onder andere een risicofactor voor diverse hartaandoeningen en diabetes. Een tekort aan slaap schopt namelijk je hormoonspiegel in de war. Zo maakt je lichaam tijdens een gebrek aan slaap minder insuline aan na het eten en maakt je lichaam juist meer cortisol aan. Ook om lichamelijke ziektes zoveel mogelijk tegen te gaan is voldoende slaap belangrijk.

Door voldoende slaap blijf je alert

Wanneer je structureel te weinig slaapt, ben je minder alert. De kans is groot dat je overdag in begint te dutten en dus je focus verliest. Zeker wanneer je deelneemt aan het verkeer is dit erg gevaarlijk. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor je medeweggebruikers. Het is altijd belangrijk om ervoor te zorgen dat je ‘s nachts voldoende slaapt. Ook na een nachtje doorhalen. Zeker wanneer je een verantwoordelijk beroep hebt is dit extra belangrijk. Als chirurg of als taxichauffeur kun je jezelf immers geen fouten veroorloven. Dit kan namelijk verstrekkende gevolgen hebben. Hoeveel slaap heb ik nodig? Is niet zomaar aan te geven, maar ga in ieder geval altijd uit van het gemiddelde van 7,5 uur.

Kun jij nu ‘s nachts moeilijk in slaap komen en heb je het idee dat dit komt door je matras? Dan is je matras wellicht aan vervanging toe. Neem een kijkje op onze website of kom langs in onze showroom. Onze slaapadviseurs kunnen jou namelijk alles vertellen over welk matras voor jou het beste is. Misschien geeft jouw huidige matras wel te weinig ondersteuning en ervaar je hierdoor lichamelijke klachten, waardoor slaapproblemen het gevolg zijn. Afsluitend kunnen we dus concluderen dat het antwoord op de vraag ‘hoeveel slaap heb ik nodig?’ voor iedereen anders is, waardoor het belangrijk is dat je voor jezelf helder hebt aan hoeveel uur nachtrust je genoeg hebt.